Over Mijn Filosofie

Waarom ik
Doe wat ik doe.
Ware gezondheid ontstaat wanneer we leven in verbinding met wie we werkelijk zijn – onder de sluier van onze aangeleerde patronen, overtuigingen en verwachtingen.
āā
Met het lichaam als toegangspoort, tracht ik hierbij te helpen. Het is één ding om klachten te verlichten, het is nog iets anders om lichaam en geest te verbinden en in connectie met jezelf en de buitenwereld door het leven te gaan.
ā
Om mijn filosofie te verduidelijken, neem ik jou graag eerst even mee op reis door de geschiedenis van de geneeskunde, langs de prominente figuren en geschriften die hier destijds hun stempel hebben op gedrukt.
ā
Laat ons beginnen bij het begin.
āā- Sushruta ( Ca. 600 v.Chr.)
ā
Sushruta is de schrijver van de "Sushruta Samhita". Dit is de oudste verifieerbare geschreven bron van geneeskunst. Die zo een 2600 jaar terug gaat. Hier werden al een 300-tal chirurgische ingrepen beschreven met 120 instrumenten. Hij wordt beschouwd als de vader van de chirurgie. In zijn geneeskunst waren reeds een aantal duidelijke uitgangspunten op te maken:
ā
Ten eerste ging hij uit van drie Dosha's. Zie ze als drie fundamentele energiepatronen in de mens. Sushruta ging ervan uit dat ziekte ontstaat als er een onevenwicht is tussen deze Dosha's. Hij zag ziekte dus als een disbalans in het leven.
ā
Ten tweede stelde hij dat een arts een heel diepgaande kennis van het lichaam dient te hebben. Daarenboven gaf hij aan dat er veel meer aandacht moet gaan naar preventie, dan naar genezing. Hij leefde volgens het moto: "Beter voorkomen dn genezen."ā
Er waren duidelijke regels voor de arts-patiënt relatie. De arts werd verwacht moreel zuiver te zijn, discipline te tonen en de geheimhouding te bewaren.
ā
Hij maakte gebruik van kruiden, dieet, reinigingstechnieken, chirurgie en meditatietechnieken.
ā
Hij kwam voor het eerst met de term "Prana": een soort van levensenergie die door de "Nadi" of "kanalen" in het lichaam stroomde. Dit prana reguleerde de lichaamsfuncties . Een "storing" in de stroom zorgt voor een "storing" in het lichaam.
ā
Sushruta wordt gezien als de grondlegger van de ayurvedische geneeskunde.
ā
- Charaka (ca. 1ste - 2de eeuw n.Chr.)
ā
Vervolledigde het werk van Sushruta. Hij is de schrijver van de "Charaka Samhita". Ook hij ging ervan uit dat ziekte ontstaat vanuit een disbalans in de Dosha's. Hij voegde een verdieping toe aan de leer van Sushruta. Zo beschreef hij verschillende zaken over de lichaamsweefsels, uitscheidingsproducten en het belang van een goed functionerend spijsverteringsvuur of "Agni".
ā
Gezondheid draaide niet enkel om het lichaam maar ook om geest en ziel. Een gezonde mens leeft in harmonie met zichzelf en zijn omgeving.
ā
Hij zag het als de rol van de arts om vooral in te zetten op preventie. Een gezonde levenswijze zag hij als cruciaal, eetgewoonten namen daarin de voornaamste plaats. Er werd dus veel aandacht besteed aan voeding, dagelijkse routines, een seizoensgebonden levensstijl en geestelijke discipline.
ā
Hij gebruikte dezelfde toepassingsmethoden als Sushruta en gaf ook gedragsadvies. Hij zag geneeskunde als een maatwerk. Iedereen is uniek en vraagt een unieke behandeling. Hij besteedde nog meer aandacht dan Sushruta aan "Prana" en werkte dit concept uitgebreid uit.
āā
- Huang Di Nei Jing (ca. 2de eeuw v.Chr.)
ā
Deze werken zijn oude teksten die het begin van de Chinese geneeskunde aanduidden. Ze gingen ervan uit dat het lichaam gevoed werd en gereguleerd werd door "Qi" of "levensenergie". Op basis van dit principe ontwikkelde men allerlei methoden om met dit gegeven te werken. De auteur van het werk is onbekend. In de tekst staan discussies genoteerd tussen de voormalige "Gele Keizer" en zijn lijfarts, die 3000 jaar daarvoor leefden. "Qi" was overal en het werd gezien als een brug tussen lichaam en ziel. Het is deze substantie die door de meridianen van de acupunctuur stroomt.
ā
Ze gebruikten een filosofie van evenwicht. Enerzijds Yin en Yang en anderzijds de vijf fases van verandering (Wu Xing), ook vandaag wel de "vijf elementen" genoemd. Een onevenwicht tussen Yin en Yang of in de vijf elementen, zorgde voor ziekte.
ā
Ze maakten gebruik van acupunctuur, kruiden, massagetechnieken, qi gong, een seizoensgebonden levensstijl, voedingsadvies en advies over gedrag en emoties.
ā
Ook hier werd de focus op preventie gelegd. Een goede arts zorgde ervoor dat zijn gemeenschap niet ziek werd. Een goede arts had in dat opzicht weinig of geen patiënten. Hoe minder mensen hij moest genezen, hoe groter zijn kunde.
ā
De arts had de rol van een gids in harmonie. Het lichaam was een microkosmos en alles had er invloed op: klimaat, levensstijl, omgeving en emoties. Een arts die niet in balans was, kon onmogelijk balans brengen.
ā
Veel teksten zijn bewaard gebleven uit de klassieke Chinese geneeskunde en je kan de ontwikkeling volgen tot op heden. Enkele grote werken zijn: de Nan Jing, de Shang Han Lun, de Wen Bing en nog veel meer. Je kan duidelijk zien hoe de de Chinese geneeskunde zich stapsgewijs heeft aangepast aan de noden van de tijd en dat is ook vandaag het geval. Er is vandaag in het westen veel belangstelling voor deze oude geschriften aangezien de wetenschap enkele bevindingen van destijds begint te bevestigen.
ā
ā
ā
ā
ā
- Hippocrates (ca. 460 - 370 v. Chr.)
ā
Wordt beschouwd als de grondlegger van de moderne geneeskunde. Hij zei dat je het lichaam in zijn geheel dient te beschouwen en niet als losse onderdelen. Hij ging ervan uit dat ziekte een natuurlijke oorzaak heeft en geen straf van God is.
ā
Hij was de grondlegger van de Humoresleer. Dit zijn 4 "lichaamssappen": bloed, slijm, gele gal en zwarte gal. Hij beschouwde ziekte als een onevenwicht tussen deze 4 sappen. Alweer lijkt hier sprake te zijn van disbalans die ziekte veroorzaakt.
ā
De arts diende het natuurlijk herstelproces van het lichaam te stimuleren. hij was er niet om genezing te forceren. Hij ging geen gevecht aan met ziekte, maar trachtte het beter te begrijpen. Hij ging er vanuit dat het lichaam een zelfgenezend vermogen had.
ā
Hij stelde ook de "Eed van Hippocrates" op. Waarin de arts aangeeft geen kwaad te zullen doen en zijn geheimhoudingfunctie hoog houdt. De arts droeg persoonlijke ontwikkeling hoog in het vaandel en weide zijn/haar leven aan het ontwikkelen van wijsheid, respect en mededogen.
ā
Hij kwam met het concept: "Pneuma". Dit is een soort "levensadem" die via het bloed en het zenuwstelsel het lichaam bezielde.
ā
- Galenus (ca. 129 - 200 n.Chr.)
ā
Galenus werkte de Humoresleer van Hippocrates verder uit en koppelde dit aan karaktereigenschappen. (Denk bijvoorbeeld aan iemand die "zwartgallig" is.)
Hij ging ervan uit dat elk deel van het lichaam een doel heeft en dus niks overbodig is in het lichaam.
ā
Hij werkte de levensadem filosofie verder uit en kwam tot de conclusie dat "Pneuma" een verbinding vormde tussen lichaam en ziel, en dat de organen verschillende aspecten van deze ziel uitdrukten via het "Pneuma".
ā
Galenus was voor lange tijd "de" autoriteit op vlak van de westerse geneeskunde tot anatomisten meer en meer dissecties gingen doen op mensen, waardoor bepaalde aannames werden bijgeschaafd.
"Mijn visie is dat genezing begint met luisteren. Naar jouw lichaam, jouw hoofd, jouw hart en jouw leven.
ā
Door de weg naar jezelf terug te vinden brengen we meer licht in ons leven en ook in dat van anderen. Hierin wil ik een bijdrage leveren. Door mijn tijd te geven en naar jou te luisteren."
Oké Joran, waarom vertel je dit nu?
Het is eigenlijk heel interessant om te zien vanuit welke fundamenten de geneeskunde van vandaag gevormd is. Er zijn veel raakvlakken tussen de hierboven beschreven filosofieën. We zouden enkele kernpunten kunnen behouden uit al dit bovenstaande:
ā
1) De mens dient behandelt te worden als individu. Behandeling moet op maat zijn.
ā
2) De geneesheer heeft een rol als morele gids. Niet enkel als autoriteit van kennis op medisch gebied.
ā
3) Holisme: lichaam, geest en ziel zijn verbonden en dienen niet apart gezien te worden.
ā
4) Ziekte is een teken van onevenwicht. (Tussen dosha's, yin en yang, de vijf elementen, de humores)
ā
5) De focus moet op preventie liggen in plaats van op genezing.
ā
6) Er is een "levensadem" of "energie" die ervoor zorgt dat het lichaam functioneert en een brug vormt tussen lichaam en ziel.
Het is boeiend dat de geneeskundige concepten, van de meest prominente medische stromingen, overlappend zijn. Meer dan 2000 jaar geleden zijn ze ontstaan in verschillende gebieden, zonder enige evidentie van kennisuitwisseling tussen deze gebieden. āāā
āVandaag lijkt het wel of we enkele van deze concepten zijn vergeten, al vormen ze het fundament van onze geneeskunst.
ā
Het is gedeeltelijk mijn doel om aan deze concepten weer aandacht te besteden, om op deze manier de sprong te wagen richting harmonie met onszelf, met binnen- en met buitenwereld.
ā
Vanuit dit denkkader voer ik mijn praktijk uit. Met respect voor het geschenk van de moderne geneeskunde EN de oude tradities. Om op deze manier een brug te vinden naar wat ons werkelijk gezond maakt. Dit alles zorgt ervoor dat het ook een boeiende en verrijkende ontdekkingsreis blijft voor mezelf, waarbij ook ikzelf de kans krijg om persoonlijk te groeien.
ā
Een geneeskunde die complementair is aan de reguliere geneeskunde, geen alternatief. Met de voeten op de grond EN met een open geest voor het mysterie en de kunst van het mens zijn. Maar vooral met aandacht. Aandacht voor de ontluikende bloem die in ieders hart leeft en met de intentie om dit deel van onszelf met zorg te onderhouden en te cultiveren.
ā
Het lichaam is een geschenk met een enorm zelf herstellend vermogen. Je krijgt elk jaar een nieuwe lever, elke twee à vier weken een nieuwe huid, elke tien jaar een nieuw skelet. Stel je voor wat mogelijk is als we dit proces in goede banen leiden. Door de juiste levensstijl die past bij jou te vinden op fysiek, emotioneel, mentaal en spiritueel vlak. Door jouw lotsbestemming te verwezenlijken en te leven vanuit jouw werkelijke zelf.


Na mijn opleiding Bachelor of science in verpleegkunde, ging ik verder studeren om mijn postgraduaat diploma in acupunctuur te behalen. Dit omdat ik vind dat de Traditionele Chinese Geneeskunde een mooi denkkader biedt om met de hierboven beschreven zaken aan de slag te gaan. Daarenboven is veel van de traditie bewaard gebleven en bestaat er aanzienlijk wat literatuur rond dit onderwerp om mezelf blijvend in te verdiepen. Dit blijf ik ook doen. Momenteel volg ik meerdere opleidingen naast mijn job als psychiatrisch verpleegkundige en mijn praktijk:"Shendao".
Boek jouw plaatsje
1 uur 30 min.
70 euro


